donderdag 16 april 2015

Sabbatical: even een witje scheppen

Soms lees je iets dat blijft hangen in je hoofd, een tekst, een zin, een citaat. In mijn geval was dat het zinnetje ‘even een witje scheppen’. Dat betekent korte pauzes inlassen omdat ze je wat opleveren en ik las het in een interview met Paul Looman*.

Hard werken is fijn, enthousiasme is heerlijk en flow is geweldig. In ieder geval geldt dit voor mij. Maar toch. Af en toe knaagde het ineens de laatste maanden. Ik wilde geloof ik weleens ‘een witje scheppen’. Tijd om te mijmeren, even afstand nemen om daarna weer met nieuwe ideeën en inzichten verder te gaan.

De afgelopen drie jaar hebben we bij OSA keihard gewerkt, de schouders eronder gezet en mooie dingen bereikt. Als adviseur heb ik veel met mensen over hun werk en loopbaan gepraat. In de drukte vergeet je wel eens om stil te staan bij jezelf en een pauze te nemen.
Ik heb de stap gezet en OSA gevraagd me even de ruimte te geven. Resultaat: een sabbatical van een half jaar, ingaand op 1 mei 2015. Heel fijn dat het kan, het is een heerlijke luxe!

Mensen vragen me natuurlijk wat ik in dat half jaar ga doen: reizen, studeren, verbouwen? Mijn antwoord daarop is steevast ‘even helemaal niks’. En dat met een big smile op mijn gezicht. Even een witje scheppen, maar dan wel wat langer.
Pauzes - kort of lang - zie ze niet als tijdverlies. Tijd brengt je juist iets. Paul Looman zegt in het interview: “Pauzes leveren juist wat op. Dan komen de creatieve inzichten pas om de hoek kijken.”

Mijn pauze is dan wel een heel lange, maar ik verwacht dan ook dat ‘ie heel veel gaat opleveren. J

Judith van den Berg
Loopbaanadviseur


PS: Op 1 november 2015 ben ik weer terug bij OSA. Evelien Vreman versterkt ons team sinds 1 april 2015 als coördinator en trainer. Zij neemt ook mijn werk -grotendeels- over. Evelien is bereikbaar via e.vreman@osa-amsterdam.nl of 020 - 412 50 10.

*  Paul Looman en zijn methode Tijdsurfen: http://ikhebdetijd.nl 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten