woensdag 6 mei 2015

Ergotherapie effectief inzetten bij laaggeletterdheid!

Het is alweer een tijd geleden, maar in juli 2013 studeerde ik af als ergotherapeut. Wat doet een ergotherapeut? Mijn antwoord:  Ik zet me in om de gezondheid (fysiek, psychisch en sociaal) en het welzijn van mensen te bevorderen, vooral door hen te ondersteunen om de dagelijkse activiteiten (weer) zelf te kunnen uitvoeren. Tijdens mijn studie heb ik ergotherapie gekoppeld aan laaggeletterdheid. Dat dat interessant is voor aankomende ergotherapeuten bleek vorige week, toen ik een gastcollege mocht geven aan studenten van de opleiding ergotherapie bij de Hogeschool van Amsterdam.

Ik vertelde de studenten over mijn stage bij Stichting ABC, waar ik verschillende anderstalige, laaggeletterde en kwetsbare vrouwen heb gecoacht bij het leren en gebruiken van de Nederlandse taal. Want ook laaggeletterdheid is een beperking die een behoorlijke invloed heeft op de dagelijkse activiteiten van mensen. Hoe denk je dat het is als je de Nederlandse taal niet spreekt en begrijpt? Hoe zou je je voelen als je niet naar buiten durft en/of kan en dus helemaal niets kan doen? Ik legde de studenten een casus voor van een Egyptische vrouw die ik heb begeleid en wat ik voor haar als ergotherapeut heb kunnen betekenen.


Casus

Ehsan is een 48-jarige vrouw afkomstig uit Egypte. Ze woont al meer dan 25 jaar in Nederland, samen met haar man en twee volwassen kinderen die in Egypte hebben gestudeerd. Ze spreken geen Nederlands.
Ehsan heeft diabetes, hoge bloeddruk en slechte doorbloeding in handen en voeten. Ze heeft eerder Nederlandse taalles aan huis gehad, maar het klikte niet met de vrijwilligster, waardoor ze gestopt is met de lessen. De uitkering van de man van Ehsan is hun enige inkomen.
Ehsan is volledig mantelzorger voor haar hulpbehoevende man. Jaren geleden is hij geopereerd en zijn er complicaties opgetreden. Zijn been is geamputeerd, hij heeft diabetes, heeft een beperkte nier- en longfunctie en heeft regelmatig astma-aanvallen waarbij hij direct zuurstof toegediend moet krijgen. 
Het gezin is sinds een aantal jaren verhuisd naar een rolstoeltoegankelijke woning in een andere buurt van Amsterdam. Ehsan woont nu in een wijk waar ze zich diep ongelukkig voelt en waar ze zich vaak gediscrimineerd voelt. De wens van Ehsan is om Nederlands te leren. Ze moet wel, omdat haar man die eerder alles deed, daartoe nu niet meer in staat is. 

Wat heb ik met ergotherapie kunnen bereiken?

Tijdens gesprekken die Ehsan en ik hebben gevoerd, heeft Ehsan activiteiten benoemd die ze graag wilde leren. Daaruit zijn verschillende doelen ontstaan. Doelen die Ehsan heeft bereikt zijn:
1. Benoemen en schrijven van haar adres.
2. Zelfstandig reizen met openbaar vervoer (inclusief gebruik van ov-chipkaart).
3. Zelfstandig pinnen.
4. Een gesprek met de dokter voeren (maar ook het begrijpen van haar gezondheid, ziektebeeld diabetes en leefstijl. Daarnaast is ze in staat vragen te stellen als ze iets niet begrijpt).
5. Belangrijke formulieren begrijpen (bijvoorbeeld de meterstand invullen) en heeft ze ondersteuning bij de formulierenbrigade.
6. De juiste en goedkopere schoonmaakmiddelen kunnen kopen en gebruiken.
Daarnaast is ze gestart met de inburgeringscursus op niveau 1 en heeft het gezin hulp gevraagd bij Stichting MEE.
Ik durf gerust te concluderen dat ergotherapie zeer zinvol en succesvol is gebleken. De vrouwen die ik heb begeleid, hebben belangrijke stappen gezet op de terreinen van zelfredzaamheid, empowerment en maatschappelijke participatie!

Is daar werk in?

In de gezondheidssector kun je zo aan de slag als ergotherapeut, maar er bestaan geen banen op het gebied van ergotherapie en laaggeletterdheid. Ik vond het een moeilijke zoektocht, maar de aanhouder wint. Uiteindelijk vond ik bij OSA een baan, waar ik kon voortzetten waarmee ik begonnen was. Samen met het taalteam ondersteun ik anderstaligen die laaggeletterd zijn in twee bijzondere projecten: Taalcoaching en Taaloefenplekken.

Meer weten?

Ik hoop en denk dat het gastcollege de derde- en vierdejaars studenten ergotherapie heeft geïnspireerd. En wellicht wil jij ook meer weten van de voordelen en mogelijkheden van ergotherapie bij laaggeletterdheid? Kijk dan op www.ergotherapie.nl .

Of lees het artikel dat ik in 2013 samen met Ruth Zinkstok schreef in het Ergotherapie Magazine over mijn stage. Je vindt het hier.


Angela Busch, projectmedewerker

Geen opmerkingen:

Een reactie posten