Kort geleden had ik een dame met een goede dosis wilskracht
in de groep. Ze straalde zelfvertrouwen uit, authenticiteit en was zeker niet
op haar mondje gevallen. Bovendien had ze een duidelijke mening over hoe ze
gemanaged werd, had ze er weinig goede woorden voor over en was ze goed in
bruggetjes slaan naar dit probleem. Persoonlijk vind ik het prettig als
deelnemers vertellen wat ze op hun lever hebben. Zelf vind ik het ook prettig
om te kunnen zeggen wat me dwars zit. Het lucht op en creëert mentale ruimte.
Ook zie ik dat het vertrouwen schept en dat we de aandacht vervolgens weer op
de taak kunnen richten.
Zoals ik vertelde was deze dame erg goed in bruggetjes
maken naar haar klacht. Begon ik over het onderdeel ‘kwaliteiten’, dan wist zij
wel wie dat niet had. Was het onderwerp ‘wat wil ik?’, dan kende zij een zekere
manager die niemand wilde. Ik vertel dit een beetje lacherig omdat we er samen
ook smakelijk om konden lachen tijdens de training. In onze interactie merkte
ik hoeveel ik heb gehad aan het gebruik van de volgende oplossingsgerichte
vragen:
- Vraag naar hoop “Waar hoopt u op?”
- Vraag naar positieve verschillen “Welk verschil zal dit maken?”
- Vraag naar wat werkt “Wat werkt al in de goede richting?”
- Vraag naar vooruitgang “Wat zal een volgend teken van vooruitgang zijn?”
De energie die ze eerst zo goed kon stoppen in het praten
over haar probleem, boog om naar het opzetten van een eigen onderneming.
Letterlijk met de vuist op tafel toonde ze haar oprechte energie en motivatie
om het heft in eigen handen te nemen. Het effect was een even zo aantrekkelijk
als stimulerend plan van aanpak. Maar het laat me vooral zien wat de kracht is
van hoop, optimisme en vertrouwen!
Dit geldt
voor haar, u, mij en burgers. Ook kwetsbare burgers kunnen baat hebben bij
oplossingsgericht werken. Bij oplossingsgericht werken staat de sociale
professional samen met de burger stil bij wat wél goed gaat. Met jouw oog voor
uitzonderingen ondersteun jij de burger meer te doen van datgene dat (beter)
werkt. Je lost dus geen problemen op, maar vraagt wat de burger voor het
probleem in de plaats wil en wat al in de goede richting werkt. Je bent
daardoor niet bezig met het ongewenste verleden of heden, maar met de toekomst.
Het vervolgens formuleren van een eigen doel zorgt voor een positieve
verwachting van verandering, wat de veranderingsbereidheid ten goede komt.
We cannot solve problems with the same thinking we used when we created
them.” – Albert Einstein
Wil je meer
weten over oplossingsgericht werken, neem dan contact op met ons op."
René Glastra
van Loon – Trainer/adviseur,
Geen opmerkingen:
Een reactie posten