dinsdag 2 juni 2015

Oplossingsgericht werken is mijn credo

Kort geleden had ik een dame met een goede dosis wilskracht in de groep. Ze straalde zelfvertrouwen uit, authenticiteit en was zeker niet op haar mondje gevallen. Bovendien had ze een duidelijke mening over hoe ze gemanaged werd, had ze er weinig goede woorden voor over en was ze goed in bruggetjes slaan naar dit probleem. Persoonlijk vind ik het prettig als deelnemers vertellen wat ze op hun lever hebben. Zelf vind ik het ook prettig om te kunnen zeggen wat me dwars zit. Het lucht op en creëert mentale ruimte. Ook zie ik dat het vertrouwen schept en dat we de aandacht vervolgens weer op de taak kunnen richten.

Zoals ik vertelde was deze dame erg goed in bruggetjes maken naar haar klacht. Begon ik over het onderdeel ‘kwaliteiten’, dan wist zij wel wie dat niet had. Was het onderwerp ‘wat wil ik?’, dan kende zij een zekere manager die niemand wilde. Ik vertel dit een beetje lacherig omdat we er samen ook smakelijk om konden lachen tijdens de training. In onze interactie merkte ik hoeveel ik heb gehad aan het gebruik van de volgende oplossingsgerichte vragen:

  • Vraag naar hoop                                   “Waar hoopt u op?”
  • Vraag naar positieve verschillen          “Welk verschil zal dit maken?”
  • Vraag naar wat werkt                           “Wat werkt al in de goede richting?”
  •  Vraag naar vooruitgang                       “Wat zal een volgend teken van vooruitgang zijn?”


De energie die ze eerst zo goed kon stoppen in het praten over haar probleem, boog om naar het opzetten van een eigen onderneming. Letterlijk met de vuist op tafel toonde ze haar oprechte energie en motivatie om het heft in eigen handen te nemen. Het effect was een even zo aantrekkelijk als stimulerend plan van aanpak. Maar het laat me vooral zien wat de kracht is van hoop, optimisme en vertrouwen!

Dit geldt voor haar, u, mij en burgers. Ook kwetsbare burgers kunnen baat hebben bij oplossingsgericht werken. Bij oplossingsgericht werken staat de sociale professional samen met de burger stil bij wat wél goed gaat. Met jouw oog voor uitzonderingen ondersteun jij de burger meer te doen van datgene dat (beter) werkt. Je lost dus geen problemen op, maar vraagt wat de burger voor het probleem in de plaats wil en wat al in de goede richting werkt. Je bent daardoor niet bezig met het ongewenste verleden of heden, maar met de toekomst. Het vervolgens formuleren van een eigen doel zorgt voor een positieve verwachting van verandering, wat de veranderingsbereidheid ten goede komt.

We cannot solve problems with the same thinking we used when we created them.” – Albert Einstein


Wil je meer weten over oplossingsgericht werken, neem dan contact op met ons op."

René Glastra van Loon – Trainer/adviseur, 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten